Camster, photos, photos and some more photos

Alla inlägg den 9 juni 2015

Av Camster - 9 juni 2015 14:30


Ibland har jag ett stort tålamod... ibland kan jag hålla minen... Men när det rinner över, ja DÅ rinner det ööööver   


Jag har min värk att brottas med... dagligen helt enkelt... 
Det tar tid att vakna till liv på morgonen... Kroppen är sjukt stel. Det gör ont att resa sig ur sängen på morgonen, men jag måste ju. Jag har en familj att sköta... jag har mitt jobb att sköta... jag har mig själv som jag försöker sköta om. Eller som jag NU har insett att jag måste börja ta hand om. 
Vissa morgnar vill jag bara vända mig om och strunta i att lämna sängen. Men det funkar ju inte. 
Tänk att ha friheten att kunna ringa till jobb och faktiskt erkänna att värken som sätter stopp för mig.
Men, det funkar inte... Nej, jag kör på och sen rasar kroppen. Och när den rasar, så rasar den rejält. Det har jag märkt under det senaste halvåret.


Det gör ont att sitta på kontorsstolen. Det gör ont att sträcka ut armen för att nå tangentbordet.
Det gör ont att resa sig. Det gör ont att luta armarna mot skrivbordet. Ibland gör det så ont så att det känns som att ngn står och petar igenom mina armar med garn-stickor.
Det gör ont då man busar med barnen och de är lite, för min kropp, hårdhänta. 
Det gör ont att jag inte orkar göra så mkt med barnen som jag vill. Att jag inte orkar vara så social som jag vill.


Jag har läst att en arm väger i genomsnitt 3kg/st. När jag ska lyfta mina armar så känns det mer än så... varje dag... nästan varje gång... jag har nu börjat att träna för att fösöka stärka min kropp men jag vet att jag inte kommer att funka till fullo dagen efter träning. 
Att vara ute och gå och låta armarna dingla, som på "normala" personer, ger mig "träningsvärk". Och nej, det beror inte på att jag är otränad även om vissa säkert tror sig veta bättre.


Läs gärna de tre länkade artiklarna här nedan. 

Vad är Fibromyalgi?   

Det är dags att du slutar tro på dessa 4 myter ang Fibromyalgi   


 "På bilden här nedanför ser du hur en fMRI registrerar smärtan hos en smärtpatient. Nästan hela hjärnan är involverad i processen."
Min tanke om detta: ganska så skrämmande!

 


9 saker du inte bör säga till en som har en kronisk sjukdom   


På denna listan är punkt nr 5 SÅ klockren för min del. "Jag är också trött…"

När man sitter trött "i ett hörn" och man får höra "åh ja men alla är ju trötta då å då" eller "ja jaaaaaaag är också trött, jag har sovit sååå dåligt inatt"... asså stundtals vill jag ruska om den personen och säga att min trötthet beror inte på att jag är trött/sömnig/sovit dåligt! Min trötthet beror på att min kropp jobbar övertid. Hjärnan är överaktiv pga mitt överaktiva nervsystem! Kom inte och klaga för att du har ont i en fot eller nåt sånt! Ha konstant ont i så där 10 år. DÅ kan vi sätta oss ner och prata. 
Men visst, alla har ju rätt att klaga så jag får helt enkelt ha tålamod. Medkänsla från min sida finns, till dem som förtjärnar det! Men det är inte många jag orkar lyssna på, som jag orkar reagera för... 



 

Av Camster - 9 juni 2015 10:00



             


   

Presentation


Welcome, welcome!
Fotografering, fotografering och lite mer fotografering!

Photography, photography and some more photography!

Google Translate

Senaste inläggen

Kategorier

Instagram

Instagram

Besökare world wide

Div foton

                                             

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Bloggping

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards